Fredag, den 4. juli 2003
Det var en hård nat, da en ihærdig myg holdt os vågne indtil klokken 4.00, hvor den endelig mødte sin overmand. Vi var trætte til morgen, hvilket var skidt da vi havde planlagt at tage ud til pyramiderne hele dagen. Først skulle vi dog have betalt vore flybilletter og det viste sig at tage meget lang tid, da ekspedienten fra i går havde lavet en regnefejl. Det endte med at vi måtte droppe Teotihuacan for i dag.
Mens vi ventede gik vi på internetcafe, og fik endelig skrevet brev hjem. Det var på en måde helt rart at beslutte at vi ikke kunne nå den krævende tur til pyramiderne, for vi trængte til at slappe lidt af, og tage det roligt. Byferie er krævende for fysikken.
Vi besluttede at tage i den Zoologisk have vi passerede i tirsdags, da vi besøgte Antropologisk Museum. Det var specielt de røde pandaer vi gerne ville se. Dem fik vi nu ikke at se, men vi så da nogle farverige papegøjer, kongeørn, kondorer og diverse eksotiske dyr såsom løver, elefanter, næsehorn, isbjørne og deslige.
Det var en stor zoo med rimelig god plads og virkede velholdt. Og ikke mindst oplevede vi et regnvejr, der er Mexico værdigt. Det stod ned i stimer og afkortede besøget blandt dyrerene en hel del. Godt vi havde købt en lille paraply.
Frokost tog vi på vejen i nogle af de mange boder, der laver tarcos og tortillas. Så kan smage det stærke mexicanske køkken. Bare der kommer chili og lime på, så er alt godt. Det var billigt og smagte godt og stærkt.
Hen på aftenen gik vi på den restaurant der ligger som nabo til hotellet og startede med en ”Margerita” og en ”Sangria con Vodka”, hvor der ikke blev sparet på spiritussen. Senere fik vi en ”New York” steak, der ikke helt levede op til forventningerne. Vi trængte til en god bøf, efter at have eksperimenteret med vores smagsløg et par dage. Bøffen kunne være bedre også målt efter mexicanske forhold. Hvornår ville vi stifte bekendsskab med det mexicanske køkken, som alle omtalte så begejstret? Vi havde det i hvert fald til gode endnu