Torsdag, den 3. juli 2003
Man kan ikke just påstå at vores Mexico rejse var godt planlagt hjemmefra. Vi vidste ikke helt, hvor ofte vi ville flyve i landet, og valgte at følge rejsebureauets prisgunstige tilbud om et ”round-trip”. Det betød at vi sparede penge, selvom vi fik et indenrigsfly ekstra, da vi blot valgte en billig rute, vi nok alligevel ikke ville udnytte.
Et par dage før afrejse tog vi en snak med Claus’s kollega Bo og hans kone Lykke, der tidligere havde rejst en del i Mexico. Lykke havde boet i Mexico i nogle år, og begge havde gode forslag til hvad vi skulle opleve, og talte med begejstring.
Nu stod vi her så og vurderede, hvad vi skulle vælge til og fra. Vi ville bruge et par dage mere i Mexico City, besøge Puebla, men springe over sølvbyen Taxco. Det fattige Chiapas nær grænsen til Guatamala trak, ligesom Yucatan halvøen også skulle rumme mange seværdigheder.
Dagen blev derfor brugt på at ændre flybilletter og en længere udflugt. Vi havde gennem nogen tid forsøgt at ringe til flyselskabet Mexicana uden held, da der var optaget. Det gratis 800-nummer kunne man ikke ringe til fra korttelefoner. Efter besøg på en netcafe fandt vi fandt vi dog et kontor tæt på via Hidalgo pladsen. Det lykkedes os at få ændret flybilletterne, men det viste sig at vi ikke havde penge nok med, hvorfor vi aftalte at komme tilbage dagen efter og betale. Så gik formiddagen med det.
Vi tog straks metroen og fortsatte ved endestationen med sporvogn til Xochimilco (”stedet hvor blomster gror”), hvor vi skulle ud og sejle i en slags gondol på de 180 km kanaler. I Aztecernes tid gravede man vegetation og mudder op til brug for de køkkenhaver, der skulle brødføde den nye by. I dag er kanalerne de lokale mexicaneres foretrukne udflugtssted.
Turen til Xochimilco tog næsten to timer og gik gennem slidte forstadskvarterer og endte i et fattigt, farverigt men usselt kvarter, hvor vi ikke følte os helt sikre. Vi blev dog straks kontaktet af en smilende ung fyr, der tilbød at vise vej til bådene. Den slags tjenester er jo sjældent gratis, men det var sent på dagen, så vi tog vel imod tilbuddet. Det var klogt, for det var ikke lige til at finde frem.
Vi måtte leje en 12-personers båd til eget brug og har givet betalt overpris. Bådføreren og hans søn brugte en kæp til at støde båden frem og ud på kanalerne. Det var ikke så romantisk som Venedig, men dog alligevel ret sjovt, da det klart var en lokal forteelse vi var vidne til.
Undervejs så vi mange unge mexicanere holde fest på bådene, med højt musik, grin, råb og kæresteri. Handlende i små både kom hen til os for at sælge stegte majs, øl, blomster og marenque musikere kom sejlende og bød sig til. Det var nu hyggeligt. Turen varede halvanden time og det var tusmørke, da vi kom i havn igen. Lokale bådfører tilbød at hjælpe Ane sikkert i land, så lidt italiensk belevenhed var der over det.
Turen fra båden til sporvognen var ikke helt ligetil, for nu havde vi ingen guide. Området var lidt snusket og vi havde ikke noget imod at tage direkte hjem. Dog gik vi en lille omvej omkring markedspladsen og den lille kirke. Det var sjovt at se det lokale handelsliv.
På den lange tur tilbage besluttede vi os for at prøve restauranten ”Cafe de Tabuca” som var anbefalet i Lonely Planet. Den skuffede ikke, bare selve rummet var en oplevelse i sig selv. Kakler, vægmalerier og glasmosaik overalt. Små detaljer som gjorde stedet stemningsfuldt.
Mens vi spiste god mad og prøvede en skuffende flaske mexicansk vin kom der et 9-mands merenque orkester, der spillede, sang og charmerede sig ind i de lokales hjerter. De spillede alle guitar, lys eller bas og almindelig og sang smukke sentimentale romantiske viser som de lokale gæster sang med på. Det var en dejlig oplevelse.